Counterpoint as a principle of creativity: Extracting divergent modifiers from 'The Art of Fugue' by Johann Sebastian Bach
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2039-9715/4613Parole chiave:
Creativity, Bach, Contrapunctus, Fugue, Creative thinking modelAbstract
The main message carried by this article is that counterpoint can be taken as a model approach for the introduction of contrasting elements, not only in musical composition but also in the generation of ideas in any domain of knowledge. We start by an interdisciplinary review about the power of opposite concepts as constituting elements in nature. This is followed by the description of the DIMAI model for creative thinking, which is founded upon the dual forces of convergent and divergent thinking modalities. The main body of our work is an extraction of divergent modifiers from the Contrapunctus composed by Bach and collected in the Art of Fugue, with simple examples of application to the diversified fields of education and computer science.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2014 Giovanni Emanuele Corazza, Sergio Agnoli, Sara Martello
I diritti d'autore di tutti i testi nella rivista appartengono ai rispettivi autori senza restrizioni.
La rivista è rilasciata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale (codice legale completo).
Vedere inoltre la nostra Open Access Policy.
Metadati
Tutti i metadati dei materiali pubblicati sono rilasciati in pubblico dominio e possono essere utilizzati da ognuno per qualsiasi scopo. Questi includono i riferimenti bibliografici.
I metadati – riferimenti bibliografici inclusi – possono essere riutilizzati in qualsiasi formato senza ulteriori autorizzazioni, incluso per scopo di lucro. Chiediamo cortesemente agli utenti di includere un collegamento ai metadati originali.