La musica nella scuola: una prospettiva pedagogica globale
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2039-9715/3229Parole chiave:
musica, scuola, formazione, pedagogia musicale, insegnantiAbstract
The paper discusses the use of music in education in a general pedagogical perspective. The Author begins with a very famous quotation from Plato’s Protagora about the effect of music on the harmonious development of young children’s attitudes and habits, and on shaping their minds. In the Author’s opinion, the loss of consideration of music teaching in school is nowadays due to its representation (in both parents’, teachers’ and pupils’ minds) as “a play”, or as a specific profession, ignoring its essential function of intellectual and emotional balance; an achievement that young people could obtain through musical education. Besides, music is also a part of our cultural heritage that creates and consolidates social bonds. Lastly the paper deals with some methodological aspects and problems that teachers face in concrete didactic school setting.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2012 Maria Teresa Moscato
I diritti d'autore di tutti i testi nella rivista appartengono ai rispettivi autori senza restrizioni.
La rivista è rilasciata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale (codice legale completo).
Vedere inoltre la nostra Open Access Policy.
Metadati
Tutti i metadati dei materiali pubblicati sono rilasciati in pubblico dominio e possono essere utilizzati da ognuno per qualsiasi scopo. Questi includono i riferimenti bibliografici.
I metadati – riferimenti bibliografici inclusi – possono essere riutilizzati in qualsiasi formato senza ulteriori autorizzazioni, incluso per scopo di lucro. Chiediamo cortesemente agli utenti di includere un collegamento ai metadati originali.