“The Listening Hand”: Piano Exercises for Contemporary Music
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2039-9715/5884Parole chiave:
musica contemporanea, didatticaAbstract
In the past 12 years, pianist and educationalist Catherine Vickers developed a series of specific piano exercises for contemporary music, which she published under the title Die hörende Hand (“The listening hand”) for Schott publishing, Mainz (two issues, 2007-2008; a third one will be out soon). Tonal music, by virtue of both its chord development in thirds and of its leading-note relationships, prompts pianists to develop special “leaps” of the hand, sometimes even specific muscle mechanisms. However, because contemporary music involves an ever-greater distance from tonality, it is now indispensable to modify, and extend, the internalized ‘leaps’ of the piano tradition to other sound relationships. Thus not only the ear, but especially the hands can ‘dive’ into the various stylistic settings of New Music, as a source of both emotional and physical enrichment. In her article, the author expounds the premises, founding principles and development of these exercises.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2015 Catherine Vickers
I diritti d'autore di tutti i testi nella rivista appartengono ai rispettivi autori senza restrizioni.
La rivista è rilasciata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale (codice legale completo).
Vedere inoltre la nostra Open Access Policy.
Metadati
Tutti i metadati dei materiali pubblicati sono rilasciati in pubblico dominio e possono essere utilizzati da ognuno per qualsiasi scopo. Questi includono i riferimenti bibliografici.
I metadati – riferimenti bibliografici inclusi – possono essere riutilizzati in qualsiasi formato senza ulteriori autorizzazioni, incluso per scopo di lucro. Chiediamo cortesemente agli utenti di includere un collegamento ai metadati originali.