The pedagogical nature and political relevance of the notion of ‘musical composition’
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.2039-9715/4311Abstract
This contribution discusses the complex relationship between the notion of musical composition and the fields of education and politics. Starting from a historical-lexicological analysis of the word “composition”, the article illustrates the semantic components of the term, and the common trait they share – the constant reference to a rational principle of aggregation of different elements, to which the compositional activity, in its possible expressions as a sound organization project, is always reducible. Musical composition is therefore viewed as the key metaphor in the search for a solution to the pressing problem of our contemporary world – how to promote social cohesion between people from different cultures, and how to combine different identities into a new common identity.
In fact, art music, in its constant oscillation between note text and interpretation, reveals an intimate kinship with the legal paradigm, which lies at the basis of any social organization.
Downloads
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2014 Luca Aversano
I diritti d'autore di tutti i testi nella rivista appartengono ai rispettivi autori senza restrizioni.
La rivista è rilasciata sotto una licenza Creative Commons Attribuzione Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale (codice legale completo).
Vedere inoltre la nostra Open Access Policy.
Metadati
Tutti i metadati dei materiali pubblicati sono rilasciati in pubblico dominio e possono essere utilizzati da ognuno per qualsiasi scopo. Questi includono i riferimenti bibliografici.
I metadati – riferimenti bibliografici inclusi – possono essere riutilizzati in qualsiasi formato senza ulteriori autorizzazioni, incluso per scopo di lucro. Chiediamo cortesemente agli utenti di includere un collegamento ai metadati originali.